Grafik Tasarımcılar-1: Adrian Frutiger

Adrian Frutiger tanınmış bir yirminci yüzyıl İsviçreli grafik tasarımcısıdır. Uzmanlık alanı yazı tipi tasarımıydı ve tipografinin dijital tipografiye ilerlemesinden sorumlu olduğu düşünülüyordu. Tipografiye yaptığı değerli katkı yazı tiplerini; Univers ve Frutiger .

Adrian Frutiger: Büyük Font Tasarımcısı

Adrian Frutiger tanınmış bir yirminci yüzyıl İsviçreli grafik tasarımcısıdır. Uzmanlık alanı yazı tipi tasarımıydı ve tipografinin dijital tipografiye ilerlemesinden sorumlu olduğu düşünülüyordu. Tipografiye yaptığı değerli katkı yazı tiplerini; Univers ve Frutiger .

87 yaşında hayatını kaybeden Adrian Frutiger, Méridien, Univers, Frutiger ve Avenir dahil olmak üzere 20. yüzyılın en ünlü ve dayanıklı yazı tiplerinden bazılarını tasarlayarak dünya dillerine şekil verdi. Çalışmaları dünya çapındaki yayınlarda ve tabelalarda, ayrıca makine tarafından okunabilen OCR-B tipini hala sıklıkla kullanan barkodlarda, pasaportlarda ve kredi kartlarında görülüyor.

İngiltere’de sokak tabelalarında kullanılan Univers yazı tipi

Hayatı

Adrian Frutiger, 24 Mayıs 1928’de Bern Kantonu Unterseen’de dokumacı bir ailenin çocuğu olarak dünyaya geldi. Çok genç yaşlarda, stilize el yazısını denemeye başladı ve o zamanlar İsviçre okullarında öğretilen resmi, el yazısı yazımına meydan okuyarak senaryolar icat etti. Heykeltraşlığa olan ilgisi babası ve öğretmenleri tarafından pek cesaret verici görüşlerle karşılanmadı. Ancak onun baskıya girmesi fikrini desteklediler. 

Sonuç olarak matbaa dünyasına adım attı ancak heykel tasarımlarını yazı karakterlerine dahil ederek heykel sanatına olan sevgisini canlı tuttu. Çıraklığına on altı yaşında matbaacı Otto Schaerffli’nin dizgicisi olarak dört yıl boyunca başladı. Ayrıca Zürih’teki Kunstgewerbeschule uygulamalı sanatlar okuluna gitti. Burada Walter Käch ve Alfred Willimann gibi sanat eğitmenlerinin gözetiminde başarılı oldu. Frutiger, çizim araçlarından ziyade öncelikle kaligrafiye odaklanmış olmasına rağmen, Roma forumu kazıntılarından anıtsal yazıtlar üzerinde çalıştı.

Frutiger, Schrift / Écriture / Lettering: ahşaptan oyulmuş Avrupa harf türlerinin gelişimi adlı makaleyi resimledi ve bu ona Fransız dökümhanesi Deberny Et Peignot’ta Charles Peignot tarafından bir iş teklifi kazandırdı. Ahşap üzerine oyulmuş makale illüstrasyonları, harf formları konusundaki titiz becerilerini ve bilgisini sergiliyordu. Dökümhanede Ondine, Méridien ve Président gibi çeşitli yazı tipleri tasarladı . Onun muhteşem çalışmasına tanık olan Charles Peignot, Frutiger’ı yeni Linotype ekipmanı olan fototip ayarı için mevcut yazı tiplerini dönüştürmesi için görevlendirdi.

1954’te Frutiger’in ilk ticari yazı tipi Président piyasaya sürüldü. Küçük, köşeli ayraçlı seriflerle bir dizi başlık büyük harfini sergileyecek şekilde tasarlandı. Onu, Fransızca’da Wave olarak tercüme edilen, kaligrafik, resmi olmayan, yazılı bir yüz olan Ondine izledi . 

Daha sonra ertesi yıl Méridien ortaya çıktı ve glifli, eski tarz, serif bir metin yüzünü resmetti. Yazı tipleri Nicholas Jenson’un çalışmalarından ilham aldı. Frutiger, Méridien’de harf yapısı, birlik ve organik biçim hakkındaki fikirlerini açıkça gösterdi . Birkaç yıl içinde levha serif yazı karakterleri tasarladı. Egyptienne, fotoğraf kompozisyonu için kendisine görevlendirilen yazı tiplerinden biriydi.

Frutiger Doğuyor

1970’lerin başında, Paris toplu taşıma otoritesinin talebi üzerine Frutiger, Paris Metrosu tabelalarını denetledi. Üstelik Univers yazı tipini farklı bir yazı tipiyle yeniden yarattı . Özellikle zayıf aydınlatma altında görülebilen koyu mavi arka planlar için tasarlanmış bir dizi büyük harf ve rakamdan oluşuyordu. Bu modern yazı karakterinin başarılı bir şekilde karşılanması üzerine, Fransız havaalanı otoritesi onu bir kez daha yeni Charles de Gaulle Uluslararası Havaalanı’nda çalışmak üzere görevlendirdi. 

Tabelalarda Univers

Yol bulma tabelası alfabesini hem uzaktan hem de her açıdan okunabilecek şekilde tasarlaması gerekiyordu. Frutiger ilk olarak Univers’ın yazı tipini uyarlamaya karar verdi ancak daha sonra biraz modası geçmiş olduğunu düşünerek bu fikirden vazgeçti. Konuya farklı bir yaklaşım getirerek Univers yazı tipini değiştirdi ve onu Eric Gill’in Gill Sans yazı tipinin organik etkileriyle birleştirdi . Ortaya çıkan yazı karakterinin başlığı ilk başta Roissy idi, ancak adını 1976’da halkın kullanımına sunulduğunda Frutiger’den almıştır .

Univers yazı tipi

Avenir, Vectora… ve Dahası

Adrian Frutiger tarafından yaratılan diğer ufuk açıcı yazı tipleri arasında Avenir, Versailles ve Vectora bulunmaktadır . Ayrıca bu yazı tiplerini genişletmeye ve değiştirmeye çalıştı. Univers’ın altmış üç çeşidini yarattı ve Frutiger Next’i, gerçek italik ve ek ağırlıklarla Frutiger’in bir uzantısı olarak yeniden yayınladı . Tipografiye yaptığı katkılardan dolayı Gutenberg Ödülü, Tip Yönetmenleri Kulübü Madalyası ve SOTA Tipografi Ödülü gibi birçok ödül kazandı.

Özel Yaşamı

Frutiger’in ilk karısı Paulette Flückiger, oğulları Stéphane’i doğurduktan sonra 1954’te öldü. 1955 yılında evlendiği ikinci eşi Simone Bickel’den Anne-Sylvie ve Annik adında iki kızı oldu. Her ikisi de genç kadın olarak kendi hayatlarına son verdiler ve çift, risk altındaki gençlere yardım etmek için anılarına bir vakıf kurdu. Simone 2008’de öldü.

Adrian Frutiger, yazı tipi tasarımcısı, 24 Mayıs 1928’de doğdu; 10 Eylül 2015’te öldü. Geride önemli bir tasarım külliyatı bırakmıştır.

Sıkça Sorulan Sorular (FAQs)

1. Adrian Frutiger’in en ünlü yazı tipi hangisidir?

Adrian Frutiger’in en ünlü yazı tiplerinden biri, Paris Metrosu tabelalarında kullanılan ve daha sonra modifiye edilen Univers’dir.

2. Frutiger’in tasarladığı yazı tipleri hangi yayınlarda sıkça görülür?

Frutiger’in tasarladığı yazı tipleri dünya çapındaki yayınlarda, tabelalarda, pasaportlarda ve kredi kartlarında sıklıkla kullanılmaktadır.

3. Frutiger’in matbaa dünyasına ilk adımı nedir?

Matbaa dünyasına ilk adımını Deberny Et Peignot’ta Charles Peignot tarafından bir iş teklifi alarak atmıştır.

4. Hangi ödüller, Frutiger’in tipografiye katkılarından dolayı kazandığı ödüllerdir?

Frutiger, tipografiye yaptığı katkılardan ötürü Gutenberg Ödülü, Tip Yönetmenleri Kulübü Madalyası ve SOTA Tipografi Ödülü gibi birçok ödül kazanmıştır.

Meraklısına not:

Tasarımcı için bir okuma kaynağı: https://www.famousgraphicdesigners.org/adrian-frutiger

Bir başka grafik tasarım dehası için: https://www.aleftanitim.com.tr/blog/max-miedinger-tipografi-dunyasinin-yildizi/

Bir Yorum Yap