Saul Bass: Bir Tasarım Devrimcisi

“Basit basitse sıkıcıdır… Sizi düşündürecek ve yeniden düşündürecek
kadar basit bir fikir bulmaya çalışıyoruz.”
Saul Bass

1. Giriş

  • 1.1 Neden Saul Bass?

2. Saul Bass Hakkında

  • 2.1 Kimdir Saul Bass?
  • 2.2 Eğitimi ve Kariyeri
  • 2.3 Saul Bass ve Associates Firması

3. Film Posterleri

  • 3.1 Bass’ın Film Posterleri Tasarımı
  • 3.2 Cesur ve Dikkat Çekici: “Carmen Jones” Poster Tasarımı
  • 3.3 Minimalizmde Ustalık: Renk Paleti ve Negatif Alan Kullanımı

4. Film Adı Dizileri

  • 4.1 Başlık Sekanslarının Önemi
  • 4.2 Devrim Niteliğindeki “Altın Kollu Adam” Başlık Sekansı
  • 4.3 “North by Northwest” ve Kinetik Tipografi

5. Saul Bass’ın Etkisi

  • 5.1 Sanatında Minimalizmin Rolü
  • 5.2 Endüstriye Kalıcı Bir Miras

6. Başlık Sekansları ve Mesaj İletimi

  • 6.1 Başlık Sekanslarının Deneyim Zenginliği
  • 6.2 Perminger ve Bass İşbirliği: “Altın Kollu Adam”
  • 6.3 “North by Northwest” ve Hikaye Anlatımı

7. Bass’ın Tasarım Felsefesi

  • 7.1 Basit ve Etkileyici: Bass’ın Sözleriyle Tasarım
  • 7.2 Minimalizmdeki Güç: Renk ve Şekil Kullanımı

8. Saul Bass’ın Mirası

  • 8.1 Ödüller ve Tanınma
  • 8.2 Grafik Tasarım Dünyasında Bass’ın İzleri

9. Sonuç

  • 9.1 Saul Bass’ın Grafik Tasarıma Katkısı
  • 9.2 Kalıcılık ve Yenilik: Bass’ın Mirası

Bass Hakkında

Saul Bass, 8 Mayıs 1920’de The Bronx, New York’ta Doğu Avrupalı göçmen bir ailenin çocuğu olarak dünyaya geldi. Küçük yaşlardan itibaren çizim yapmaya başladı ve James Monroe lisesinden mezun oldu. Brooklyn kolejinde György Kepes (ünlü bir Macar tasarımcı) ile gece derslerine katılana kadar Manhattan’daki Sanat Öğrencileri Birliği’ne yarı zamanlı olarak katıldı. Eğitimini tamamladıktan sonra Hollywood’a taşınıp ticari sanatçı olmadan önce serbest tasarımcı olarak çalıştı.

1940’larda Bass Hollywood’da yaşamaya başladı. Film posterleri, kurumsal logolar oluşturmaya başladı ve daha sonra film başlık dizileri yapmaya devam etti. 1952 yılında kendi firması olan “Saul Bass and Associates”i kurdu.

Film Posterleri

Bass, birçok önde gelen film yapımcısıyla birlikte çalıştı; Alfred Hitchcock, Otto Perminger, Billy Wilder, Stanley Kubrick ve Martin Scorsese.

Bass’ın ana hedefi filmin ana fikirlerini, temalarını ve tonunu mümkün olduğunca basit bir görüntüye dönüştürmekti. Veya başka bir deyişle sembolize edin ve özetleyin. Bir filmin tek görselle resmedilmesi 50’li yıllarda çok cesur bir fikirdi. İzleyicilerin postere ilgi duymasını ve filmi görmesini sağlamak amacıyla çoğu film, geniş bir renk yelpazesi ve filmin bir anlık görüntüsünden ilgi çekici illüstrasyonlar kullanılarak “romantik” bir tarzda resimlendi.

Bass’ın en büyük çıkışı “Carmen Jones” filminin posterini tasarladığı zamandı. Tasarladığı poster şaşırtıcı derecede basitti; aktris Dorothy Dandridge’in siyah beyaz bir fotoğrafı vardı. Filmdeki ateşli, baştan çıkarıcı karakteri yansıtmak için dudaklarında ve eteğinde bir miktar kırmızı kullanılmış. Bass, film afişlerinde kullanılan “romantik” tarzı kırmak istiyordu ve bu poster, bunu başarmada büyük bir rol oynadı.

Bass basit ve minimal posterleriyle tanındı. Posterlerinin özellikleri genellikle 3 veya 4 renkten oluşan, genellikle siyah/beyaz ve parlak kontrast bir renkten (örneğin kırmızı renk) oluşan sınırlı bir renk paletini içerir. Ayrıca sıklıkla 1 baskın renkli arka plan rengini, üzerinde basit siyah şekillerle birlikte kullanıyor. Bas ayrıca etki yaratmak için sıklıkla ve kendinden emin bir şekilde negatif alanı kullanır. Negatif alanla birlikte görüntü ve renk kullanımı, posterin fazla meşgul olmasını önler ve basit ama etkili bir poster oluşturur.

Bass’ın çok iyi tanınan bir diğer film afişi ise Otto Perminger’in yönettiği “Altın Kollu Adam”dı. Film, bir caz davulcusunun eroinle mücadelesini konu alıyor ve Bass, film için basit ama şok edici bir poster tasarladı. Posterde, filmi simgeleyen ikonik bir poster olan san-serif yazı tipi ve geometrik renkli bloklarla çevrelenmiş çarpık bir kol yer alıyor. Bass’ın filmi ve başlığı görselliğe dönüştürme yeteneğinden çok etkilenen Preminger, ondan filmin başlık sekansını da yaratmasını istedi.

Film Adı Dizileri

Filmin başlık sekansı, filmlerin veya televizyon programlarının, film başlamadan önce başlıklarını, önemli yapımlarını ve oyuncu kadrosunu sunma yöntemidir.

Perminger, bas’tan filmleri için başlık sekansı oluşturmasını istediğinde, Bass bunu izleyicinin deneyimini zenginleştirecek ve açılış anlarında filmin ruh haline ve temasına katkıda bulunacak bir başlık sekansı yaratma fırsatı olarak gördü. Bas sıradan olanı alıp olağanüstü hale getirmeyi amaçladı.

Bass, “Altın Kollu Adam” adlı başlık dizisinden sonra geniş çapta tanındı. Sekansı, siyah ekranda görünüp kaybolan, soyut desenler oluşturan bir dizi beyaz blok ve ardından çarpık kol olarak tasarladı. Kullanılan siyah ve beyazın kontrastı da başlık dizisinin yoğunluğuna katkıda bulunuyor. Kolun izlediği soyut, kopuk desenler, bağımlının kopuk yaşamını görselleştirmek amacıyla kullanıldı. Biraz soyut kolun kullanılması, görüntüyü eroin enjekte etmenin sert gerçeklerinden uzaklaştırmaya yardımcı olur ancak yine de amaçlanan mesajı iletebilir. Bu başlık sekansı yenilikçi ve devrim niteliğindeydi ve film endüstrisi üzerinde kalıcı bir etki yarattı. Perminger başlık sekansından o kadar emindi ki, filme bakmadan önce makiniste perdeleri açmasını söyleyen bir notun filme eşlik etmesini sağladı.

Bass’ın yarattığı bir diğer ünlü başlık sekansı, Cary Grant’in canlandırdığı, kaçırılan ve kovalanan zengin bir adamın yanlış kimliğini konu alan “North by Northwest” filmi içindi. Bas, başlık sekansını orman yeşili bir tuvalle açarak, daha sonra bir dizi kesişen çizgiye hapsederek ve ardından sans serif başlıklarını sanki birbirine bağlıymış gibi yükselen ve alçalan dikey sütunlar halinde sıralayarak filmin olay örgüsünü sembolize etti. Bu kinetik tipin kullanıldığı ilk diziydi ve bir kez daha devrim niteliğindeydi. Bass’ın bu sahnede kullandığı tarz sade ve minimaldi ve aynı tarzı sonraki iki sahnesinde de uygulamaya devam etti; Ocean’s Eleven ve Psycho.

Kurumsal logolar

Bass, film posterleri ve başlık dizileri tasarlamanın yanı sıra, zamanının çok ilerisinde olduğu düşünülen ve birçoğunun yıllar sonra aynı kaldığı düşünülen bir dizi kurumsal logo da yarattı. Saul Bass tarafından tasarlanan bir logonun ortalama ömrünün yaklaşık 34 yıl olduğu tahmin ediliyor; bu, tasarım dünyasının çok hızlı hareket ettiği ve tasarımların sürekli değiştiği ve çoğu zaman güncelliğini yitirdiği göz önüne alındığında son derece etkileyici.

Bass, birçok şirket için logolar oluşturdu; Quaker yulaf, AT&T, Kleenex, Girl scouts, Geffen kayıtları, Frontier Airlines ve United Way. Bass, kurumsal logoları oluştururken bir kez daha imzasını taşıyan basit, minimal tarzı uyguladı; bu, logoların neredeyse zamansız olduğu ve grafik tasarım camiası tarafından büyük beğeni topladığı anlamına geliyor. Her ne kadar birçoğu yıllar içinde değiştirilmiş olsa da tasarımlar neredeyse hiç bozulmamış durumda ve hâlâ büyük ölçüde Bass tarzından ilham alıyor.

Bass’ın American Girl Scouts için tasarladığı logo, dört yapraklı bir yonca içindeki üç dişinin yan profilini, yalnızca yeşil ve beyaz kullanarak ve negatif alan kullanarak gösteriyor. Tasarım temiz ve minimaldir ve 2010 yılına kadar aynı kalmıştır. 2010 yılında logoda biraz değişiklik yapıldı; üç silüetin aralığı değiştirildi, birinin saçına biraz daha fazla ayrıntı eklendi ve yapraklardan birinin şekli değiştirildi. Logonun rengi de biraz değiştirilerek daha açık bir tona dönüştürüldü. Logoda yapılan değişiklikler o kadar küçüktür ki, farkı anlamak için her iki logonun yan yana karşılaştırılması gerekir; bu, Bass’ın logolarından birinin uzun ömrünü ve onun zamanının ötesinde logolar yaratma yeteneğini daha da vurgular. .

Geffen Records için tasarlanan Bass logosu da zamana karşı dayanıklıydı; orijinal logo, içinden çizgiler geçen bir küreydi ve siyah beyazdı. 2003 yılında oluşturulan yeni logo tamamen aynı logoyu gösteriyor ancak daha fazla 3 boyutlu görünmesi için değiştirildi ve gölgeler ve vurgular yanılsaması yaratmak için ton eklendi. Bu, yeni değiştirilen logonun Bass’ın çalışmasının sadece biraz modernize edilmiş bir versiyonu olması nedeniyle Bass’ın muhteşem çalışmasını bir kez daha gösteriyor.

Darbe

“Başlık sekansı, filmlerin veya televizyon programlarının başlıklarını, ana yapımlarını ve oyuncu kadrosunu kavramsal görseller ve ses kullanarak sunma yöntemidir. Genellikle açılış jeneriği metnini içerir (veya başlatır) ve programın ortamını ve tonunu belirlemeye yardımcı olur. Canlı aksiyon, animasyon, müzik, durağan görüntüler ve/veya grafiklerden oluşabilir. Bazı filmlerde başlık sekansından önce soğuk bir açılış gelir.”

Saul Bass’tan önce bir başlık dizisi zorunluydu ve bunlar genellikle sıkıcı ve durağandı ve hiçbir görsel hoş unsur içermiyordu. Başlık sekansları genellikle sinema salonundaki perdelere yansıtılıyor ve çok önemsiz görüldüğü için genellikle açılış sahnesine kadar yükseltilmiyordu. Saul Bass, filmdeki başlık sekanslarının rolünde devrim yaratarak onları tüm film deneyiminin bir parçası haline getirdi ve filmi eğlenceli bir görsel yolla tanıtmanın bir yolu oldu. Bir başlık dizisinin tüm tanımını değiştirdi.

Bass’ın kalıcı etkisi, günümüz tasarım dünyasında temiz ve minimalist görsel tasarımlar yaratıyor. Bass’ın “basit basitse sıkıcıdır… sizi düşündürecek ve yeniden düşündürecek kadar basit bir fikir için çalışıyoruz” dediği bu fikir, Bass’ın birçok kurumsal kimlik yaratmasına ve tasarım dünyasında kalıcı bir iz bırakmasına yol açtı. .

Bass, çalışmaları nedeniyle aşağıdaki gibi çok sayıda ödül aldı; Akademi Ödülü, En İyi Belgesel, Kısa Konular, Fahri Doktora ve Otis Sanat ve Tasarım Koleji. Bass’ın aldığı takdir, onun zamanının çok ilerisinde olduğu için devrimci bir tasarımcı olduğunun bir başka göstergesidir. Bass tasarım endüstrisinde büyük bir iz bıraktı ve “Saul Bass stili” olarak bilinen stili tüm grafik tasarımcıları tarafından inceleniyor ve asla takdir edilmeyecek.

Sık Sorulan Sorular (FAQs)

  1. Saul Bass’ın en ünlü film posteri hangisidir?
    Saul Bass’ın en büyük çıkış yaptığı film posteri, “Carmen Jones” için tasarladığı basit ama etkileyici afiştir.
  2. Başlık sekansları neden önemlidir?
    Başlık sekansları, filmi izleyiciye tanıtmanın ve atmosferi belirlemenin önemli bir yoludur.
  3. Saul Bass’ın film endüstrisine katkıları nelerdir?
    Saul Bass, film posterleri ve başlık sekanslarıyla sade, etkileyici ve devrim niteliğinde tasarımlar yaparak grafik tasarım dünyasına önemli katkılarda bulundu.
  4. Bass’ın tasarım felsefesi nedir?
    Saul Bass’ın tasarım felsefesi, basitlik ve etkileyicilik üzerine kurulmuştur. Minimalizmi ve negatif alan kullanımını vurgular.
  5. Saul Bass’ın mirası neden önemlidir?
    Bass’ın mirası, sadece grafik tasarım dünyasında bıraktığı izlerle değil, aynı zamanda film endüstrisine getirdiği yenilikçi tasarımlarla da önemli bir etki yaratmıştır.

Bu yazınon orijinali için şu linke bakınız: https://lallsopp.github.io/john_baskerville/designer-essay.html

Grafik tasarımın öncü isimleri için blog yazılarımızı takip ediniz: https://www.aleftanitim.com.tr/category/blog/

Bir Yorum Yap